rode biet

Vijf redenen om vaker rode biet te eten

Geraspt, geroosterd, gekookt of rauw als sap: rode biet is naast overheerlijk heel veelzijdig. En het is een ware weldaad voor het lichaam, want zowel de knollen als het groen zijn bijzonder gezond.

1. Bron van vitaminen en mineralen?

Magnesium, kalium, vezels, fosfor en ijzer: je vindt het allemaal in rode bieten terug.Ook de vitamines A, B en C zijn goed vertegenwoordigd en de knollen vormen een rijke bron van bètacaroteen en foliumzuur. En dan noemen we nog maar enkele van de vele voedingsstoffen die rode biet bevat.Vooral zwangere vrouwen kunnen volop van de gezondheidsvoordelen genieten. Zo stimuleren het ijzer en de B-vitamines de celgroei en kunnen ze bloedarmoede voorkomen. Doordat rode biet foliumzuur bevat helpt ze de baby ook beschermen tegen spina bifida (open ruggetje). Ook het groen van de biet zit vol calcium, ijzer en vitamine A en C.

2. Zuivert lichaam en geest

Rode biet ontgift en kan zo komaf maken met bleekheid, vermoeidheid en bloedarmoede. Bieten zuiveren het bloed en de lever, en zijn bovendien een gezonde bondgenoot in de strijd tegen een depressie. Ze bevatten namelijk tryptofaan. Dat is het aminozuur waaruit ons lichaam uiteindelijk serotonine, een stof die als een natuurlijk antidepressivum werkt, kan produceren.

3. Zit boordevol antioxidanten

Rode bieten bevatten krachtige antioxidanten. Naast het rode pigment betanine – ook bietenrood genoemd – vinden we er ook andere fytochemicaliën in terug. Dat zijn bestanddelen in plantaardige voedingsmiddelen met een gunstige invloed op onze lichaamswerking. Zo kunnen bieten het lichaam beschermen tegen schadelijke vrije radicalen en dus ook tegen kanker.

4. Verlaagt bloeddruk en cholesterol

Volgens het gerenommeerde vakblad ‘Hypertension’ zouden mensen met een verhoogde bloeddruk baat hebben bij een glas rodebietensap per dag. Het positieve effect van het sap zou drie tot zes uur na consumptie het duidelijkst zijn, maar blijft tot 24 uur doorwerken. De nitraten in rode biet zorgen er namelijk voor dat het stikstofmonoxidegehalte van het bloed stijgt. Dat gas zet onze bloedvaten open, waardoor de bloedsomloop vlotter gaat. Bovendien helpen rode bieten beschermen tegen hart- en vaatziekten en zouden ze cholesterolverlagend werken.

5. Verhoogt het uithoudingsvermogen

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat fervente sporters gebaat zijn bij rodebietensap. Het hoge nitraatgehalte van de groente stimuleert niet alleen de aanmaak van stikstofoxide in het bloed, maar ook in de spieren. Dat zorgt ervoor dat het zuurstofverbruik in je spieren tijdens het sporten beter geregeld wordt. En hoe minder zuurstof we nodig hebben om inspanningen te leveren, hoe langer we het sporten kunnen volhouden. Een eenmalige portie bietensap kan drie uur later al z’n vruchten afwerpen, maar om je uithoudingsvermogen te optimaliseren start je minstens zes dagen voor competitie met een dagelijkse dosis sap. Een halve liter bietensap (of 300 mg nitraat) zou ideaal zijn. Helaas wordt zo’n grote hoeveelheid niet door iedereen even goed verteerd. Bovendien is het tijdrovend en een knoeiboel om elke ochtend drie tot vijf bieten door de centrifuge te halen. Daarom zijn de concentraten of bietenpoeders die je in de lokale natuurvoedingswinkel of bij Bio-Planet vindt vandaag zo populair.

Aan de slag!?

Wil je de bieten zelf koken? Verwijder de schil dan pas wanneer de groenten gaar zijn, om smaak- en kleurverlies te beperken, en laat ze daarna afkoelen in koud water. Dat vergemakkelijkt het schillen.

De knollen bevatten vrij veel oxalaten. Daarom kunnen mensen die in het verleden met nierstenen kampten, hun inname van rode bieten beter matigen. Hun relatief hoge suikergehalte zorgt er dan weer voor dat ook diabetespatiënten ze beter niet elke dag op tafel zetten.

Geen paniek! Als je geregeld rode biet op het menu zet, kan je urine (of zelfs je stoelgang) roze of rood kleuren, maar dat is volkomen onschuldig.??Je kan rode bietjes gerust invriezen, maar dan kook of stoom je ze vooraf beter om de smaak en textuur optimaal te behouden.

Rode handen na het bereiden van een menu met rode biet? Even schrobben met het sap van een halve citroen en je vingertopen zijn zo weer schoon!

Bron; Goed Gevoel (Door Melanie Goethals)