kersen

Van kersensap slaap je langer

Zet je doos kamillethee maar aan de kant.

Nieuw Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat de dagelijkse consumptie van kersensap helpt 84 minuten per nacht langer te slapen. Onderzoekers aan de universiteit van Louisiana lieten zeven volwassenen die kampten met slapeloosheid 0,4 liter kersensap per dag drinken gedurende twee weken. De twee volgende weken namen ze geen sap op maar wel een placebodrankje. Daaruit blijkt dat het sap van deze vruchten leidt tot 84 minuten extra slaap per nacht.

Kersensap is een natuurlijke bron van de stof melatonine, dit natuurlijke hormoon stimuleert een gezonde biologische klok. Het aminozuur tryptofaan heeft hetzelfde effect. De rode pigmenten in kersensap bevatten een enzym dat ontstekingen beperkt en de afbraak van tryptofaan vertraagt, daardoor is de stof langer werkzaam in je lichaam. Vooral de variant Montmorency is rijk aan deze bestanddelen.

Je kampt met slapeloosheid als je meer dan drie nachten per week moeite hebt om te slapen. Professor Greenway gelooft dat het sap een veiligere manier is om je slaapkwaliteit te verbeteren, omdat je geen risico loopt op bijwerkingen. Pillen verhogen bijvoorbeeld de kans op valpartijen bij ouderen.

Bron; Goed Gevoel (Door: Ellen Provoost)