10 voedingsmiddelen die je immuunsysteem stimuleren.

immuunsysteemHeel wat voedingsmiddelen uit ons dagelijkse leven ondersteunen en versterken ons immuunsysteem. Hun bacteriëndodende en antivirale eigenschappen versterken ons tegen griep, verkoudheid en andere kwalen. Een overzicht.

 

 

 

1. Gember;

gemberGember doet de koorts dalen, verzacht keelpijn en bevordert de uitstoot van slijm uit de borst. Bovendien stimuleert het de bloedsomloop en opent het de sinussen. Een goede bloedsomloop betekent dat er meer zuurstof in uw weefsels circuleert om giftige stoffen en virussen te verwijderen. Gember is ook ideaal tegen buikpijn, misselijkheid en hoofdpijn.

Voor wie zich niet goed voelt is home made gemberthee ideaal. Voeg er enkele druppels citroen of cayennepeper aan toe en u hebt het perfecte drankje om alle toxines uit uw lichaam te verdrijven.

2. Groene thee;

groene theeGroene thee bevat heel veel antioxidanten die ‘catechine’ genoemd worden. Studies hebben bewezen dat catechine griep of verkoudheidsvirussen vernietigt. Een kop groene thee drinken als u zich wat minder voelt, kan u er weer bovenop helpen. Aarzel ook niet om er honing en citroen aan te voegen, zodat de effecten nog verbeterd kunnen worden.

3. Cayennepeper;

Capsium, de stof die u in cayennepeper vindt, helpt het immuunsysteem tegen griep of andere verkoudheden te strijden. Het bevordert de productie van witte bloedcellen die cellen en weefsels van toxines zuiveren. Cayennepeper zit ook boordel betacaroteen, antioxidanten die uw lichaam correct helpen functioneren en gezond slijmvlies creëren dat u tegen virussen en bacteriën verdedigt. De pikante smaak van cayennepeper verhoogt de lichaamstemperatuur, doet zweten en versterkt daardoor de activiteit van het immuunsysteem. Hoe verser de peper, hoe efficiënter. Opgelet, want verser betekent ook pikanter. Wanneer u ziek bent kan u wat poeder van cayennepeper met water en citroen drinken om uw immuunsysteem te boosten.

4. Champignons;

Werelwijd eet de mens al eeuwenlang champignons voor een gezond lichaam. Recent onderzoek heeft ook bewezen dat paddenstoelen de productie van witte bloedcellen verhoogt, wat van pas komt bij infecties. Shiitakes, eikhaas en chaga zijn het meest efficiënt voor onze immuniteit. Experten raden aan er elke dag een kleine dosis van te eten om de verdediging van het immuunsysteem te optimaliseren.

5. Kalebassen;

Kalebassen (pompoen, courgette, butternut) bevatten heel veel vitaminen en caroteen die het risico op kanker en hart-en vaatziekten verminderen. Ze beschermen ook uw ogen en huid tegen ultravioletstralen. En de alfacaroteen die in kalebassen zit, helpt zelfs tegen de veroudering. De “butternut” bevat het meeste van die stoffen.

6. Look;

knoflookLook bevat allicine, een stof die de activiteit van witte bloedcellen bevordert. Witte bloedcellen staan in voor de vernietiging van verkoudheids- of griepbacteriën. Look stimuleert ook andere cellen van het immuunsysteem die strijden tegen bacteriële of virale ontstekingen. Allicine doodt bijna volledig rhinovirussen die verkoudheden, griepen en andere virussen van de luchtwegen veroorzaken. Aarzel dus niet wat look aan uw bereidingen toe te voegen of zelfs stukjes rauwe look te eten.

7. Ajuin;

Allicine zit ook in ajuin. Ajuinen bevatten echter ook quercetine, een stof die het slijm in het hoofd en borst oplost en uw immuniteit versterkt. Bovendien versnelt zijn pikante smaak de bloedsomloop en doet het zweten, wat een positief effect kan hebben op verkoudheden en infecties. Een rauwe ajuin enkele uren na de eerste griep – of verkoudheidssymptomen verorberen versterkt dan ook uw immuniteit. Geniet ook regelmatig van een warme ajuinsoep.

8. Misosoep;

Misosoep is de vegetarische versie van de befaamde kippenbouillon, een bekend middel tegen een banale verkoudheid. De soep bevat enzymen en goede bacteriën die helpen in de strijd tegen infecties en uw cellen alert houden. Het recept is heel eenvoudig: giet een koffielepel misodeeg in een kom warm water en drink ervan bij de eerste tekenen van verkoudheid, hoofd- of maagpijn.

9. Boerenkool;

Net als andere bladgroenten bevat boerenkool een grote dosis vitamine E, een antioxidant dat de productie van B-cellen (witte bloedcellen die schadelijke bacteriën doden) opdrijft. U kan boerenkool in sla, gestoomd of zelfs lichtjes gekookt eten.

10. Citrusvruchten;

grapefruitAf en toe een citrusvrucht eten helpt tegen griep of verkoudheid. Sinaasappels en pompelmoezen zitten boordevol vitamine C en verhogen de weerstand van het lichaam. De beste manier om ten volle van de citrusvruchten te genieten is ze rauw en volledig consumeren. U kan ze ook persen.

Bron; Weekend Knack